04-6987398 04-6987398
|
|

העברת התורה מדור לדור

שאלה:

משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה. אם התורה באמת עברה מדור לדור ונשמרה איך ייתכן שיש היום מחלוקת מה משה קיבל בהר סיני? ואם התורה שבעל פה נמסרה מהקב"ה ועברה מדור לדור איך ייתכן שיש כל כך הרבה מחלוקות?

 

תשובה:

כתוב שבמשך הדורות הרבה מהדברים נשכחו. אסור היה פעם לכתוב את התורה. תורה שבכתב משה רבינו כתב 13 ספרים בכתב ידו.

תורה שבע"פ 40 שנה לימד במדבר, אהרון בניו ו-70 זקנים וכלל ישראל וכך זה עבר. כשמשה נפטר נשכחו 3000 הלכות, עתניאל בן קנז חידש אותם. ועם התלאות שעברו ממקום למקום עד שבא רבי יהודה הנשיא וראה שהתורה מתחילה להישכח וכתב את המשנה. לפני המשנה אחד זכר כך ואחר זכר כך, המשנה היא הגרסה היחידה.

מחלוקות זה צורות הסתכלות שונה על אותו דבר, אלה ואלה דברי אלוקים חיים. הלל ושמאי שהם חולקים זה לא שכחה, זה מחלוקות לשם שמים - זה שתי הדרכים היחידות שאפשר לפרש משהו אחד ושתיהם נכונות, למשל בקריאת שמע, "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך, בשכבך ובקומך" - בשכבך יכול להיות שאתה הולך לישון בד"כ בעשר בלילה או כל זמן שאתה שוכב. אלה שני הפירושים שיש, אחד אומר ככה ואחד אומר ככה, אלה ואלה דברי אלוקים חיים. רמה יותר גבוה, שניהם ממש אמת - אין אחד טועה ואחד לא. הרי יש בהלכה תמיד אחד ימין ואחד שמאל מחלוקת הלל ושמאי - שני צדדים של אותו דבר. אין מחלוקת אם לשמור שבת או לא אבל יש מחלוקת בתוך העניין עצמו.

אין עדיין תגובות.

הוספת תגובתך! “העברת התורה מדור לדור”

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עגלת קניות

אין מוצרים בסל הקניות.

?>
לסדרות
ומסלולי לימוד באתר
דלג לתוכןכפתור לפתיחת תפריט נגישותHandicapped logo whiteHandicapped logo black
תפריט נגישות